5 tips för att ge dina kunder ett starkt första intryck
”Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck.”
En klyscha? Kanske, men du har en tung uppförsbacke om det första du gör är att stöta bort kunden. Ofta sker det till och med utan att vi själva inser det.
Från det ögonblick du närmar dig en kund kommer ditt beteende, din attityd och din presentation av dig själv påverka kundens intryck av dig och ditt företag.
Upptäck 5 enkla tips för att ge dina kunder ett starkt första intryck – oavsett om det är per telefon eller personligen!
1. Ge kunden din fulla uppmärksamhet
Det handlar inte om dig, det handlar om kunden. Det är egentligen en befriande tanke. Med ett genuint intresse för kunden och hennes bästa faller allt annat på plats. Pressen på dig själv att prestera minskar. Visa kunden din fulla, odelade uppmärksamhet. Allt annat står still – just i detta ögonblick finns bara kunden i hela världen.
2. Tänk på ditt kroppsspråk
Uttrycker ditt kroppsspråk hjälpsamhet och uppmärksamhet? Hur är din armposition och ditt ansiktsuttryck? Var noga med att hållningen är rak, säker och avslappnad. Vänd dig mot kunden och luta dig framåt om du sitter ner. Undvik att ha händerna på höfterna och armarna korsade – de är båda icke-verbala signaler på aggression och motvilja. Distrahera inte kunden genom att syssla med annat när du pratar med dem. Matcha däremot gärna din hållning, din röst och dina ord till kundens – vi människor gillar att vara med människor som är lika oss själva.
3. Sök ögonkontakt
Ögonkontakt hjälper dig visa att du är intresserad av en person. Om detta inte är naturligt för dig, försök titta på kundens ögon tillräckligt länge för att ta reda på deras färg. Att titta ner eller bort är en undermedveten signal om att du inte är intresserad eller döljer något, vilket knappast bidrar till ett gott första intryck.
4. Ge kunden ett trevligt, varmt leende
Le, även om du inte vill. Vi är kanske it alltid på humör att vara glada och hjälpsamma. ”Fake it until you make it” om det behövs. Leendet kommer att bli alltmer äkta över tiden. Glädje får problem att smälta undan – använd det ofta. På köpet blir du själv gladare!
5. Var positiv och entusiastisk
Det finns mycket som påverkar ditt företag som du inte kan kontrollera. Din personliga inställning är något du kan påverka. Välj att vara positiv och entusiastisk – även när du är trött, stressad eller frustrerad. Använd positiva ord istället för negativa. Säg vad som går istället för vad som inte går.
Självklarheter, eller hur?
Samma saker gör vi naturligt och helt utan ansträngning med våra bästa vänner.
Med lite medveten ansträngning kan du nu göra det med kunderna också!
Lycka till!