Välj en sida

Kunskapstips Excel och Office

Tips för dig som vill bli effektivare och få mer gjort vid datorn.

10 tips som sparar tid och frustration med Word

Du jobbar dagligen med Word. Lägger massor av tid på programmet. Nu kan du inte lära dig något nytt. Eller?

Många anar inte hur mycket tid och frustration de – och deras kollegor – skulle kunna spara med lite bättre kunskaper. Upptäck 10 enkla tips som gör dig effektivare – nu med en gång!

1. Markera text

Ett ord —> Dubbel-klicka i ordet
En mening —> CTRL-klicka i meningen
Ett stycke —> Trippel-klicka i stycket
Hela dokumentet —> CTRL + A

2. Växla skiftläge

Klicka SKIFT + F3 och ändra mellan gemener, VERSALER och Inledande Versal.

3. Konvertera till oformaterad text

Detta är en praktisk genväg när du har kopierat text från Internet. Markera texten och tryck CTRL mellanslag.

4. Lägg till bildtexter

Ett användbart trick när du använder bilder i Word. Högerklicka på bilden och välj Infoga bildtext. Skriv sedan din text och formatera efter smak.

5. Infoga sidbrytningar

Sidbrytningar skapas automatiskt i ett dokument om du skriver mer än vad som får plats på en sida. Du kanske själv vill bryta en sida med en manuell sidbrytning före t ex en tabell så att hela tabellen hamnar överst på nästa sida. Klicka CTRL + ENTER.

6. Använda tabeller

Tabeller är mycket användbara när du arbetar med Word. Tanken med tabeller är att de ska ersätta tabbar. Det innebär att man använder tabeller för att göra uppställningar och listor mm. Placera markören på önskat ställe i dokumentet och välj Tabell på fliken Infoga.

7. Repetera senaste kommandot

Ett kraftfullt, men ofta okänt kommando: F4.

8. Automatisera återkommande uppgifter

Om du ska göra en repetetiv uppgift i Word, spara enkelt tid genom att spela in ett makro. Ett makro registrerar en rad åtgärder som du gör och upprepar dem sedan alla på en gång varje gång du kör makrot. Du hittar makron i Verktyg-menyn.

9. Använda formatmallar

Formatmallar krävs för att funktioner som innehålls-förteckning, hänvisningar osv ska fungera, men också för att få enhetliga rubriker. Markera den text du vill ändra (t ex huvudrubriken) och välj format (t ex Rubrik 1). Om du vill ändra inställningarna i en formatmall, klicka på ett valfritt ord i en text som har den formatmall du vill ändra, högerklicka på den formatmall som används och ändra.

10. Använda dokumentmallar

Dokument-mallar används för att skapa enhetliga dokument. Brevmall, faxmall och blanketter är exempel på användbara mallar som kan innehålla fasta texter, logotyper mm. Skapa ett nytt dokument, infoga den text/grafik du vill ha med och spara dokumentet som filformatet Word-mall.

Vi hoppas att dessa tips sparar tid dag efter dag i ditt arbete med Word.

LYCKA TILL!
Bill Larsten
Conferator Kompetens AB